הסטוריה

משימה מס 1:


עבודה בהיסטוריה לחברי המשלחת  בלוס אנג'לס, ספטמבר 2013 תשע''ד- המורה שרה פרידמן

הוראות לעבודה:
יש לענות על כול השאלות. קראו היטב את הקטע ורק אז ענו.
מצ''ב דף הכנה כיצד מנתחים מקור, היעזרו בו.
את העבודה יש להגיש עד ל- 22.9.13
 ניתן לשלוח לי בקובץ PDF או ב Word לכתובת שלי בסקולי.

קטעי מקורות בהיסטוריה א'
קראו כל קטע וענו על השאלות שלפניכם.

1.הלאומיות.: קרא את הקטע שלפניך וענה על שני הסעיפים א – ב שאחריו.

הקטע לקוח מאחד העיתונים בצרפת:
"המנהגים שלנו, הבגדים שלנו, הסופרים שלנו, התיאטראות שלנו, הכמרים שלנו אימצו את השם 'לאומי' ואת הלבוש הלאומי. יש לנו עכשיו משמרות לאומיים, חגים לאומיים, בית משפט לאומי, קומדיה וטרגדיה לאומיים...הכינוי 'לאומי' מתנוסס על פני כל חלקה טובה...באחד הימים הכריז ברחובות מוכר פירות על מרכולתו בקול: אגסים לאומיים, תפוחים לאומיים...".

א.      ציין והצג את סוג הלאומיות העולה מתוך הקטע. הצג לאומיות שונה מזו המוצגת בקטע.
ב.       בחר בתנועה לאומית שלמדת עליה. הסבר את מטרת המאבק הלאומי של תנועה זו והצג שני קשיים שהתעוררו במהלכו.


2. הלאומיות באירופה
" מכל החורשות ומכל שדות המרעה הפורחים, עולה באוזנינו שירה עזה שירה עזה וסוחפת. הכול בא שם לידי ביטוי בהמנון תהילה אחד. היערות האפלים והעמוקים, עמקי נהר האלבה שטופי השמש והפוריים, ואזורים אחרים של ארץ בוהמיה היפה." (מתוך דבריו של סמטנה על תחושות שרצה לעורר בקרב שומעיו למשמע יצירתו 'מולדתי'.)

איזו לאומיות מתוארת בקטע? הסבר. אילו רעיונות שהובילו ללאומיות מתוארים בקטע? הסבר איך הובילו רעיונות אלה להתפתחות הלאומיות.

עוד שאלות בנושא לאומיות
1        הסבר מהי תנועה הלאומית. הסבר כיצד מדינת לאום נותנת מענה לשאיפות של תנועה לאומית.
2        הסבר מהי לאומיות. ציין והצג שני סוגי לאומיות, והסבר את ההבדל שביניהם.
3        בשנת  1964 כתב ק.מינוג:
"תחילת הלאומיות באגדת היפהפייה הנרדמת המתעוררת, וסופה שהיא הופכת למפלצת".
א.
הסבירו והדגימו היגד זה.  התייחס בתשובתך למושג לאומנות.
ג.        האם אתם מסכימים עם היגד זה? מדוע?
ד.       תזכורת: הגדרות למטלות בבחינה
ý    ציין — כתיבה בכותרות, בראשי פרקים בלבד, בלי לפרט, לתאר, להסביר.
ý    הצג/תאר — הצגה/תיאור של התופעה, הפעולה, האירוע, התהליך הנדרשים בשאלה, בלי להסביר את הסיבות להתהוותם או את התוצאות/ההשפעות שלהם.
    זהו מעין ״צילום תמונת מצב״(מאפיינים, משתתפים, זמן, מקום).
ý    הסבר — הבהרה, פירוש של העניין המבוקש; סיבות/גורמים שהביאו לתהליך/לפעולה/לאירוע; תוצאות/השפעות של העניין המבוקש.
ý    השווה — יש לערוך השוואה על פי קריטריונים בין שני העניינים המבוקשים, ולהבהיר את הדומה ואת השונה בכל אחד מהקריטריונים שהוצעו.
ý    הדגם — הבאת דוגמה הממחישה ומבהירה את העניין המבוקש(יש לתת דוגמה מפורטת, ואין להסתפק בהכללה).
כרטיס לניתוח מקורות היסטוריים
j שלב א: קריאה ראשונית להבנת הטקסט
¨     סימון מילים קשות והסברן
¨     ברור  מושגים ומונחים
¨     זיהוי הנושא המרכזי /האירוע המוצג
¨     המללת המקור- בכתב או בע"פ

שלב ב: שאילת שאלות
יש לענות על השאלות :
1.     מי המחבר? (שם, מעמד חברתי, תפקיד, השקפת עולם).
2.     מתי?   (שנה, מאה).
3.     היכן? (מקום).
4.     מה סוג המקור? (מסמך מדיני, מכתב אישי, שו״ת, כתבה עיתונאית, סוגה  ספרותית).
5.     אל מי פנה?
6.     מדוע חיבר? (אינטרסים גלויים וסמויים)

שלב ג: סינתזה והערכה
ü     איזה מידע חדש חושף המקור?
ü     אילו עובדות יש במקור? אילו דעות?
ü     אילו שאלות/ קשיים מעלה ניתוחו?
ü     מה תרם המקור ללימוד הנושא?

ערכה וליקטה, הדפיסה ושלחה: שרה פרידמן, רכזת היסטוריה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה